Nog niet eerder deelde ik een review van een kookboek met jullie. Dat komt omdat ik niet erg veel kookboeken heb, ik haal mijn recepten het liefst van andere foodblogs en sla ze dan op in evernote. Sinds ik the answer is food ben begonnen heb ik echter een paar kookboeken gekregen en gekocht. Het leek me leuk om er een daarvan te bespreken met jullie en ik koos voor Plenty van Yotam Ottolenghi. Als je veel met eten bezig bent heb je waarschijnlijk wel van hem gehoord, hij staat bekend om zijn bijzondere gebruik van ingrediënten en aangezien hij zelf uit het Israel en Palestina komt zijn veel recepten ook op die keuken gericht.

Plenty is een vegetarisch kookboek en richt zich voornamelijk op groente. De hoofstukken zijn dan ook ingedeeld op groentesoort zoals “De fantastische aubergine”, “groene groenten” en “Paddestoelen”. Ook granen, peulvruchten en pasta hebben een eigen hoofdstuk. Ik vind die hoofdstukindeling goed gekozen. Het overgrote deel van de recepten is bedoeld als avondeten dus een indeling op gang had niet veel toegevoegd. Bovendien kan het inspirerend werken om drie verschillende recepten met bijvoorbeeld kool naast elkaar te zien. Het opent je ogen voor andere bereidingen dan die die je al kent.

Enkele voorbeelden van recepten die je in het boek vindt: gekarameliseerde-knoflooktaart, ‘mixed grill’met peterselieolie, shakshuka of puy-linzen op bladerdeeg. Zoals je ziet vind je in dit boek geen standaard recepten en dat is ook het sterke punt van dit boek. De vele originele bereidingen van de verschillende groentes zorgen er bij mij voor dat ik zin krijg om vegetarisch te eten. Het laat ook zeker zien dat vegetarisch eten echt niet saai hoeft te zijn. De recepten bevatten wel veel ingrediënten die af en toe lastig te vinden zijn. Voor mij is dat geen probleem, ik heb ondertussen een goed gevulde voorraadkast waardoor ik alleen de granen en de groente nog maar hoef te halen en dan is een ingrediëntenlijst opeens helemaal niet zo lang meer.

De vormgeving van het boek is erg mooi met veel witruimte en grote foto’s. De foto’s zijn prachtig en laten het gerecht goed zien, het enige nadeel is dat er niet bij elk recept een foto staat. Ik kies recepten persoonlijk op een foto uit en heb daardoor pak ik dit boek toch minder snel. Het boek is hardcover en voelt daardoor erg luxe aan dat maakt hem leuk om als cadeau te geven.

Om het boek goed te kunnen beoordelen moest ik natuurlijk een recept proberen. Ik heb de gevulde courgettes uit het hoofdstuk courgettes en andere pompoenen gemaakt. De courgette wordt gevuld met een kruidige rijst, wij vonden het een heerlijke combinatie. Het is zeer geschikt als voorgerecht, neem dan 1 courgette per 2 personen, maar kan ook zeker als hoofdgerecht met bijvoorbeeld een lekkere salade.

Samengevat is dit boek zeer geschikt voor iedereen die eens wat anders wil proberen dan het koken van groente. Als je het niet erg vind om af en toe naar een andere winkel te gaan voor je ingrediënten ga je er veel plezier van hebben! Ook als cadeautje voor vegetariërs of mensen die graag vegetarisch willen proberen is het zeer geschikt.

Plenty koop je €29,95 onder andere hier.

Pluspunten:

• De indeling van het boek werkt fijn als je op zoek bent naar inspiratie.